در حال حاضر چندین شرکت مختلف، مشغول طراحی سیستم تاکسیهای پرنده از نوع پهپاد هستند؛ ولی هیچکدام سابقهی لازم در دانش ماشینهای پرنده را بهاندازهی غول هواپیمایی جهان، شرکت ایرباس ندارند. سال گذشته، این شرکت پروژهای با نام ایرباس شهری (CityAirBus) معرفی کرد که برای حمل مسافران در مناطق شهری بهصورت خودران، طراحی شده است؛ حالا این شرکت، هفتهی گذشته برای اولین بار این اتوبوس هوایی را آزمایش کرده است. بر اساس گزارشات سازمان جهانی بهداشت (WHO)، جمعیت مناطق شهری از سالهای ۱۹۶۰ تا ۲۰۱۴، بین ۳۴ تا ۵۴ درصد افزایش یافته است و هیچ نشانهای مبنی بر کاهش سرعت رشد این روند، وجود ندارد. به دنبال افزایش مهاجرت به مناطق شهری، ترافیک و آلودگی جزو جدانشدنی شهرها شده است؛ مدیران ایرباس معتقدند که یکی از راهحلهای موجود، پرواز بر فراز جمعیت است.
متخصصان ایرباس، در حال حاضر مشغول پروژههای تحقیقاتی در این زمینه هستند؛ از جملهی این پروژهها، سرویس اشتراک هلیکوپتری ووم (Voom)، سرویس انتقال مرسوله با پهپادِ اسکایوِیز (Skyways) و هواپیمای خودران، تکسرنشین و عمودپرواز با نام واهانا (Vahana) است. ایرباس در حال رایزنی با سرویس اوبر نیز هست؛ شرکت اوبر به دنبال سرویس هوایی برای خدمات تاکسی خود است.
اما احتمالاً ایرباس شهری، محتملترین مدل مفهومی است که امکان دارد عملی شود؛ چرا که حداقل در ابتدا، بهعنوان یک هلیکوپتر با خلبان به کار گرفته میشود. با تغییر مقررات در آینده، ایرباس شهری نیز سرانجام به یک هواپیمای خودران تبدیل خواهد شد.
مدل ایرباس شهری در نمایشگاه تجهیزات هوایی پاریس، در اوایل سال جاری میلادی به نمایش گذاشته شده بود؛ این هواپیمای عمودپرواز الکتریکی که نیروی مورد نیاز خود را از موتورهای برقی ۱۰۰ کیلوواتی تأمین میکند، با استفاده از هشت پروانه و سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت، قابلیت حمل چهار سرنشین خواهد داشت. ایرباس شهری با تجربهی اولین آزمایش میدانی خود و به کار گرفتن دو عدد از پروانهها، یک قدم به موفقیت نزدیکتر شده است.